en

Olandų botanikas, profesorius Willem Meijer 1956 metais studijuodamas Sumatros augmeniją, surinko keisto ąsotenio herbaro pavyzdžius, kuriuos rado ant Tujuh kalno kur dabar yra Kerinci kalno nacionalinis parkas. Tuo metu buvo aišku, kad augalas yra neįprastos formos, tačiau tai įrodantis pavyzdys greitai buvo pamirštas. Po 41 metų Kew Karališkojo botanikos sodo darbuotojai dr. Matthew Jebb ir dr. Martin Cheek ištyrė tą patį augalą pakartotinai ir padarė išvadą, kad Willem Meijer atrado naują ąsotenių rūšį, vieną iš išskirtiniausių gentyje. Jie pavadino naują rūšį Nepenthes aristolochioides, pažymėdami jos ąsočių panašumą į Aristolochia genties augalų žiedus – taip „gimė” dar viena Nepenthes genties rūšis.

Nepenthes aristolochioides

Po atradimo N. aristolochioides buvo ne vieną kartą tyrinėta botanikų natūraliose augimvietėse. Tačiau ji vis dar išlieka mažai žinoma rūšimi. Todėl aš, kartu su dviem draugais Alfindra Primaldhi ir Apriza Suska 2007 metais nukeliavau į Sumatrą patyrinėti šiuos augalus jų natūraliose augimvietėse.

Kadangi pirmasis Willem Meijer surinkas N. aristolochioides pavyzdys buvo nuo Tudjuh kalno, pirmiausia mes ir patraukėm į Kerinci kalno nacionalinį parką, kad įkoptume į šį nuostabų kalną. Mes susitikome su vietiniu Nepenthes ekspertu, kuris mus informavo, jog dėl brakonierių veiklos Tudjuh kalno N. aristolochioides populiacija labai sunyko. Mūsų naujasis draugas ką tik grįžo iš ekspedicijos po šį kalną ir pranešė mums, kad ant kalno likęs tik vienas N. aristolochioides augalas. Kadangi Tudjuh kalno populiacija yra vienintelė žinoma šios rūšies populiacija, žinia, kad šis nuostabus augalas gali būti išnykęs natūralioje gamtoje buvo širdį verianti – ypač jei ši populiacija sunyko dėl nelegalių brakonierių kaltės.

Tačiau mums pasisekė, nes mūsų vietinis draugas buvo ir kitoje ekspedicijoje kalno apylinkėse ir rado antrą N. aristolochioides populiaciją. Jis paklausė, ar mes nenorėtumėme vykti su juo aplankyti šių augalų. Antroji N. aristolochioides populiacija yra gerokai atokesnėje vietoje, todėl galima tikėtis, kad šie augalai išliks laukinėje gamtoje. Todėl mes širdingai priėmėme jo pasiūlymą.

Kerinci nacionalinio parko kraštovaizdis yra nuostabus, jame dominuoja žėrintis Kerinci kalno kūgis – aktyvus ugnikalnis, paskutinį kartą išsiveržęs 2004 metais, dabar rūkstantis ir rusenantis. Didžioji dauguma Kerinci kalno nacionalinį parką supančių apylinkuių yra arbatos, kuri čia pat skinama ir apdirbama, plantacijos. Toliau esanti teritorija buvo iškirsta, o parko išorė aptverta aukšta tvora dėl čia išlikusių sumatros tigrų, sumatros raganosių, sumatros dramblių, debesuotųjų leopardų, malajinių lokių ir kitų nykstančių gyvūnų rūšių.

Spindinti Kerinci kalno viršūnė

Mes pradėjome savo kelionę į Kerinci nacionalinį parką Kovo 23 dieną. Mūsų vietinis draugas lydėjo mus pro arbatos plantacijas, ryžių laukus prie atogrąžų miško pakraščių.

Didelės katės pėdos įspaudas - greičiausiai sumatros tigro

Didelės katės pėdos įspaudas – greičiausiai sumatros tigro

Šešias valandas su mūsų vietiniu draugu mes ėjome mišku neištryptais takais, kuriuos jis gerai pažinojo. Žinodamas, kad parkas yra sumatros tigrų gyvenamoji vieta, mūsų draugas papasakojo mums, kad žemdirbystei artėjant prie nacionalinio parko ribų, žmonių susidūrimai su tigrais tampa vis dažnesni. Per paskutiniuosius metus mažiausiai du žmonės buvo užpulti ir žuvo susidūrimo su tigrais metu. Todėl daugybė medinių namelių, esančių parko pakraštyje, pastatyti ant aukštų medinių polių. Ir vienintelis įėjimas pro duris į juos yra per aukštas kopėčias. Kadangi aplinkiniai miškai intensyviai kertami, tęsiasi medžioklės, mažėja tigrų mitybos ištekliai. Todėl juos vis dažniau galima pamatyti žemės ūkio naudmenose. Su tokiomis mintimis mes leidomės į atogrąžų mišką – žinodami, kad čia gyvena sumatros tigrai. Taip pat mes aptikome keletą pėdų dirvožemyje. Kadangi praeitą naktį lijo, pėdos turėjo būti įmintos visai nesenai. Atsižvelgiant į jų dydį (jos buvo mano plaštakos dydžio!) buvo nesunku nuspėti, kad jas paliko sumatros tigras. Aš paklausiau mūsų vietinio draugo, ką mes turėtumėm daryti, jei susitiktumėm su tigru. Jis atsakė, kad stovėti tyliai ir mąstyti pozityviai – vargu ar ką galima padaryti jei tigras yra alkanas.

Nuostabūs Nepenthes gymnamphora ąsočiai

Galiausiai mes pasiekėme proskyną ir keletą valandų kopėme į reikiamą aukštį, kur miškas tapo prieškalnių miško tipo ir labai drėgnas – tobula vieta N. aristolochioides. Mūsų draugas pranešė, kad mes atvykom į paskirties vietą ir metas pradėti ieškoti augalų. Tarp samanų ir kerpių mes pirmiausia atradom Nepenthes spathulata – nuostabų ąsotenį, paplitusį tik Sumatroje, kurio išvaizda labai varijuoja, priklausomai nuo augimo vietos. Mūsų surasti augalai buvo nuostabios oranžiniai raudonos spalvos su raudonu peristomu. Ąsočiai siekė 25 cm ilgį.

Kiek vėliau ant žemės mes aptikom grupę ąsotenių, priklausančių Nepenthes gymnamphora rūšiai, kai kurių autorių dar vadinamai Nepenthes pectinata.

N. gymnamphora augalai augo išskirtinai tarp nukritusių yrančių lapų ir samanų ant žemės visiškame pavėsyje ir turėjo nuostabiai nusispalvinusius ąsočius kompaktiškose lapų skrotelėse. Ąsočiai buvo dažniausiai šviesiai gelsvai žalios spalvos, išmarginti ryškių raudonų ar purpurinių plėmų. Nepaisant to, kad šie augalai buvo nepakartojami, mes juos jau tyrinėjome kitose Sumatros regionuose, todėl pratęsėme mistiškojo N. aristolochioides paieškas.

Netrukus priėjome nedidelę laukymę tarp medžių. Joje tarp samanų augo gal dešimtis nuostabių augalų, dėl kurių čia atvykome. Mums buvo labai malonu, kad ši antroji N. aristolochioides populiacija buvo tikrai reali ir atrodė sveika, ir rūšis gamtoje nėra išnykusi.

Nepenthes spathulata

Augalai augo ant samanomis padengtos žemės, išaugindami kylantį iki 7 metrų ilgio stiebą. Sveikiausi mano stebėti augalai augo gerai apšviestose vietose ar visiškoje saulės atokaitoje. Ant stiebo kabėdavo daugybė ąsočių, kurių forma yra unikali gentyje. Apatinioji ąsočio dalis yra smaila, tolygiai platėjanti į viršų, todėl ąsotis atrodo daugiau mažiau panašus į piltuvėlį. Viršutiniojoje dalyje ąsotis yra kupolo formos. Ąsočio anga yra priekinėje dalyje po viršutiniu kupolu, išsidėsčiusi praktiškai vertikaliai. Tik viena ąsotenių rūšis – Nepenthes klossii, augantis Papua – turi panašios formos ąsočius, bet jie labiau ištįsę.

Įdomu tai, kad šio ąsočio anga yra ura maža skylutė ąsočio šone, panaši į landą omaro kiaute. Ąsočio paviršius išmargintas įvairaus dydžio šviesiai gelsvai žalsvų ir rausvai purpurinių plėmų. Geltonai žalios dėmės yra dalinai skaidrios ir leidžia saulės spinduliams pasiekti ąsočio vidų.

Keista išsivysčiusi N. aristolochioides ąsočių spalva ir forma leidžia jam gaudyti vabzdžius naudojant apgaulės mechanizmą. Nektaras yra išskiriamas aplink ąsočio angą ir privilioja vabzdžius, kurie priskrenda prie angos. kadangi dangtelis užpavėsina angą iš vabzdžio pozicijų, pusiau skaidrūs gelsvai žali plėmai apšviečia kelią į ąsočio vidų. Prisisotinęs nektaro, vabzdys supranta šviesą kaip dangų ir laisvę, ir skrenda į ją nuo tamsios užpavėsintos ąsočio angos. Atsitrenkęs į ąsočio sienelę, vabzdys praranda pusiausvyra, nukrinta į apačioje esantį skystį ir paskęsta. Slidus vidinis paviršius užtikrina, kad nė vienas vabzdys, pakliuvęs vidun, negali išsiropšti atgal. Taip šie nuostabūs augalai gaudo savo aukas.

Nuostabiojo Nepenthes aristolochioides ąsočiai

Mes studijavome augalus keletą valandų iki saulėlydžio, po to grįžome į patogesnę vietą ir įsirengėm palapines nakvynei. Buvo gana neramu miegoti palapinėje sumatros tigrų gyvenamoje teritorijoje žinant, kad tik plonas audinys skirtų tave tuo atveju, jei tigrai pasirodytų netoliese. laimei naktis praėjo ramiai be susitikimo su tigrais, ir mes grįžome atgal laimingi, kad viena nuostabiausiu ąsotenių rūšių gamtoje nėra išnykusi, nors ir labai pažeidžiama brakonieriavimo.

Šios rūšies išlikimui labai svarbu, kad jos augimvietės būtų griežtai kontroliuojamos ir apsaugomos, o brakonieriavimo išvis neliktų. Antroji augimvietė leidžia tikėtis, kad galima N. aristolochioides reintrodukcija į Tudjuh kalną, jei jame esanti populiacija visiškai išnyktų. Su atsakinga vadyba ir tinkama aplinkosaugos politika šis augalas turi ateitį Sumatroje – viename nuostabiausių Indonezijos gamtos įvairovės taškų.