.en

Trubus organizuojamų mažai žinomų ąsotenių (Nepenthes) Indonezijoje metu aš turėjau galimybę 2007 metų gruodžio mėnesį aplankyti Papua provinciją.

Galimai nauja ąsotenių rūšis auganti ant kalkingų skardžių Misool, Papua

Naujoji Gvinėja yra antroji pagal dydį sala pasaulyje. Esanti Australijos šiaurėje, išilgai Toreso sąsiaurio, naujoji Gvinėja pasižymi didele tautų, gyvūnų ir augalų įvairove. Sudarydama mažiau nei 1 % planetos žemės paviršiaus ploto, ji turi 10 % žemės rūšių, taigi yra ypatingas planetos gyvybės regionas. Sala padalinta daugmaž per pusę: vakarinėje dalyje yra Indonezijos provincijos Papua ir Vakarinė Papua, o rytinėje pusėje – nepriklausoma valstybė Papua Naujoji Gvinėja.

Pirmasis Misool blyksnis

Į Papua aš keliavau su viem draugais – Argohartono Arie Raharjo (iš Trubus) ir Alfindra Primaldhi (kaip nepriklausomu tyrėju). Mūsų pirmasis tikslas buvo aplankyti Misool salą vakarinėje Papua pakrantėje, kadangi retas ąsotenis – Nepenthes treubiana – buvo užfiksuotas augantis ant kalkingų jos skardžių tiesiog keletą metrų virš sūraus vandens. Tokios augimvietės yra retos ąsotenių tarpe ir žinoma tik keletas rūšių (N. mirabilis, augantis Mikronezijoje, bei N. merriliana, augantis Filipinuose), taigi mums reikėjo patikrinti, ar ši informacija yra teisinga. Mes pradėjome savo kelionę atskrisdami į industrinį miestą Sorongą, esantį vakariniame Papua krante. Soronge mes organizavome tolimesnę savo kelionę, pasisamdydami valtį, nuplukdysiančią mus į Misool. Mums būnant prie kranto oras buvo puikus, bet tolstant nuo jo, bangavimas stiprėjo, o sąlygas pablogino prasidėjęs stiprus lietus ir audra. Galiausiai po šešių valandų kelionės mes pamatėme mes pamatėme kelių salų virtinės siluetus, kylančius iš vandens horizonte. Mūsų tikslas – Misool salos.

Nepenthes, augantys ant Misool salosskardžių šonų

Mums pamačius salas horizonte, vandens gylis ėmė nuolat mažėti, kol galiausiai mes sklendėme kristališkai švaraus seklaus vandens, pro kurį galėjome matyti sudėtingus koralų kilimus. Pranešimuose, su kuriais mes susipažinome, teigiama, kad augalai auga tiesiog ant pakrantės uolų ir skardžių, taigi, mes nedelsdami pradėjome ieškoti augalų, kurių čia atvykome tyrinėti.

Labai aštrūs ir dantyti Misool salos skardžių "ašmenys"

Labai aštrūs ir dantyti Misool salos skardžių „ašmenys”

Mes plaukiojom po įlankas ir tarp salų, ir galiausiai po kokios valandos pamatėme pirmąjį ąsotenį, augantį tiesiai ant skardžio šono. Tęsdami paieškas, mes suradome daugiau augalų populiacijų, ir norėdami geriau ištirti šiuos augalus, mes priglaudėme valtį prie vieno skardžio šono, ir aš iššokęs užsiropščiau ant jo. Didžiąją daugumą Misool geologinės sudėties yra kalkakmenis, susidaręs iš senovinių koralinių rifų. Salų šlaitai yra itin dantyti ir nelygūs (būtent todėl čia gali kauptis substratas ir augti ąsoteniai). kad užsiropšti ant skardžio aš turėjau perlipti daugybę aštrių ir dantytų uolų briaunų, darančių manevravimą labai sudėtingu. pamažu aš užsilipau ant skardžio ir pasiekiau ant jo augančius augalus.

Mūsų atrasti augalai išaugina iki 25 cm ilgio šviesiai geltonus ąsočius. Iš karto tapo aišku, kad tai nėra N. treubiana – lapų bei ąsočių forma ir struktūra, žiedai skyrėsi nuo šios rūšies. Šie augalai taip pat nepriklausė panašios morfologijos N. danseri ar N. papuana rūšims, ir tapo aišku, kad šie Misool augalai yra naujas taksonas, gal net nauja rūšis.

Krabas atsiskyrėlis

Kadangi į Misool mes atvykom ieškoti N. treubiana – nuostabaus ąsotenio dideliais, tvirtais, raudonais ąsočiais – mes tęsėme savo paieškas tarp įlankų ir salų, ir aptikome, kad naujai atrastoji rūšis čia yra ganėtinai dažna. Išsilaipine keleto salų paplūdimiuose mes ieškojome ir toliau nuo kranto esančiuose atogrąžų miškuose, tačiau tarp aplinkinės augmenijos čia ąsotenių nebuvo.

Bet pastebėjome daugybę krabų atsiskyrėlių tiek paplūdimiuose, kiek besiropščiančių į įvairius augalus.

Galimai nauja Nepenthes rūšis, auganti ant Misool skardžių

Stipriai eroduotos Misool pakrančių salelės

Dauguma Misool kalkakmenio salų stipriai eroduotos. Jūros erozija ardo kalkakmenį ir neretai išgraužia aiškiai matomą žiedą uoloje, esantį ant ribos su vandens paviršiumi. Tokia stipriai eroduota aplinka yra ideali buveinė įvairioms orchidėjoms (ypač Vanda genties), kurios adaptavosi prie augimo substratų su mažai dirvožemio, maisto medžiagų ir neretai – vandens.

Vanda orchidėjos Misool saloje

Ant daugybės Misool supančių salų skardžių mes matėme daugybe Vanda genties orchidėjų, priklausančių subsekcijai Deltoglossa, išsidėsčiusių „rizikingose” pozicijose, įsišaknijusių tiesiog plikoje uoloje. Mes aptikome daugybę šių augalų, dažnai su geltonais ir ružavais žiedais, išmargintais įvairaus dydžio purpurinėmis dėmėmis.

Mes išmetėme inkarą ir praleidome vakarą valtyje pakrantėje.

Vanda orchidėjos, augančios Misool tiesiai ant skardžio šono

Kitą rytą mes atsikėlėme anksti ir tęsėme N. treubiana paieškas. Per keletą valandų mes suskaičiavome daugybę didelių naujosios Nepenthes rūšies populiacijų, išsibarsčiusių ant skardžių šonų, dažnai labai arti jūros vandens, bet treubo ąsotenio mes taip ir neradom.

Kitą dienos dalį mes sustojome paklausti vietinių žvejų, kurių kaimai išsibarstę Misool pakrantėse, ar jie nematė ąsotenių su dideliais raudonais ąsočiais. Mes net gi paklausėme žvejų, įsirengusių stovyklą vienoje iš įlankų. Deja, niekas čia nėra matęs tokio augalo. Greičiausiai, pranešimai, kuriuos mes gavome, buvo klaidingi, naująją rūšį identifikavus kaip N. treubiana. Mažėjant kuro atsargoms, mes patraukėme atgal į Sorongą, džiaugdamiesi, kad atradome bent jau naują rūšį.

Žvejų stovyklavietė atokioje Misol pakrantės įlankoje

Mūsų kitas tikslas buvo patyrinėti ir nufotografuoti kitą mažai žinomą rūšį pagrindinėje Papua saloje – Nepenthes neoguineensis. Ši rūšis dažnai sutinkama netoli provincijos sostinės Jayapura, tačiau buvo mažai dokumentuota nuo pat jos atradimo. Praėjus dviem dienom nuo atvykimo į Sorongą, mes išskridome į Jayapurą ir patraukėme į pietus, ieškodami šio augalo. Kitą dieną mes tyrinėjome pakrančių mišką netoli sienos su Papua Naująja Gvinėja ir aptikome nuostabią N. neoguineensis augalų populiaciją. Ši rūšis žinoma kaip išauginanti iki 30 cm ilgio ąsočius, turinčius du iškilius šeriuotus sparnus, atrodančius išraiškingai jų priekyje. Mes aptikome, kad šis mažai dokumentuotas augalas labai įvairuoja. Kai kurie augalai išaugina trumpus, storus, apvalainus ąsočius, tuo tarpu kiti – pailgus ir siaurus.

Nepenthes neoguineensis

Beveik visos ąsotenių rūšis turi dviejų tipų ąsočius. Taip vadinamuosius „apatiniuosius ąsočius”, esančius ant žemės, ir „viršutiniuosius ąsočius”, kuriuos augalas išaugina tada, kai suformuoja lianos tipo stiebą, lipantį kitais augalais. N. neoguineesis apatinieji ąsočiai yra rausvai purpuriniai ir ganėtinai nepastebimi, tuo tarpu viršutiniai ąsočiai daugiau piltuvėlio formos, ryškiai geltoni ir labai gražūs. Mes aptikome keletą pavyzdžių, užauginančių raudonus viršutinius ąsočius – ši rūšies forma anksčiau niekada nebuvo dokumentuota.

Trispalvis Nepenthes ampullaria varietetas

Tęsdami N. neoguineesis augimviečių tyrinėjimus, mes netrukus aptikome kitą augalą – Nepenthes ampularia, kuri formuoja apvalainus cilindriškus ąsočius iki 7 cm ilgio, dažniausiai augančius ant žemės. Ši rūšis labai paplitusi Pietryčių Azijoje, tačiau Papua formos unikalios tuo, kad skiriasi savo trimis spalvomis.

Raudonai rudas Nepenthes ampullaria varietetas

Mes radome šią retą trispalvę formą, kurios gelsvai žali ąsočiai išmarginti tamsiai purpurinėmis ir ryškiai raudonomis dėmėmis. Taip pat mes aptikome formą, kurios ąsočiai yra raudonai rudi su mažais žaliais taškeliais. Ši forma taip pat žinoma tik Papua.

Žalias Nepenthes ampullaria varietetas

Mes taip pat atradome N. ampullaria formą, turinčią gelsvai žalius ąsočius. Ši forma yra plačiai paplitusi, bet įdomu, kad čia, Papua, ji sutinkama retai. Kartu su daugybe ąsotenių, mes aptikome ir begalę įvairių rūšių orchidėjų, augančių tarp Gleichernia paparčių ir pandanų medžių.

Dar po dviejų valandų ąsotenių tyrinėjimų, mes grįžome į Jayapurą, o po kelių dienų išskridome į Biaką, esantį pagrindinės Papua salos šiaurėje. Biakas žinomas kaip didžiausio Papua ąsotenio Nepenthes insignis augimvietė. Biako populiacijų augalai yra mažesni už augančius pagrindinėje saloje, tačiau ir čia jis išaugina fantastiškus ąsočius, galinčius siekti 30 cm ilgį. Atvykę į Biaką, mes patraukėme į pietrytinį salos pakraštį ir pradėjome tyrinėti pakrantės mišką. Buvo gautas pranešimas, kad šiame miške gausiai auga N. insignis, ir mes neužtrukome rasti pirmuosius augalus. Gaila, bet brakonieriai sunaikino daugybę augalų su nuostabia lapija, kadangi kolekcionieriai moka už juos dideles kainas. Mes radome keletą brakonierių nesunaikintų augalų, išauginusių nuostabius šviesiai geltonus ąsočius medžių, prie kurių jie augo, viršūnėse.

Orchidėjos, augančios Jayapura pietuose, Papua

Nepenthes insignis Biako forma

Sekančią dieną dėl paskutinio savo ekspedicijos tikslo mes iš Biako išskridome į Nabire. Iš Nabire mes ketinome patraukti į salos gilumą ir patyrinėti bei nufotografuoti N. insignis, kuris čia išauga didesnis ir įspūdingesnis nei Biako forma. Po dienos organizavimo ir planavimo, mes išsinuomavome džipą ir patraukėme į salos gilumą keliu, jungiančiu Nabire su Enarotali. Mes pasiekėme idealias ąsotenių augimvietes ir netrukus atradome ir pačius ąsotenius. Pirmiausia į akis krito daugybė N. mirabilis – labiausiai paplitęs iš visų ąsotenių rūšių nuo pietinės Kinijos iki Australijos (ir beveik visur tarp jų). N. mirabilis išvaizda laukinėje gamtoje labai kintama, mums pasisekė pamatyti augalus geltonais, raudonais ir oranžiniais ąsočiais. Papua šio ąsotenio forma itin įspūdinga, išauginanti iki 30 cm ilgio ąsočius, kurie dvigubai viršija Borneo ir Sumatros formas.

Passiflora foetida žiedas

Tarp N. mirabilis mes aptikome ir Passiflora foetida – augalą, kurio vaisius turi liaukinius lapelius. Šie lapeliai turi liaukas, kurios išskiria dervą, todėl iškelta hipotezė, kad šis augalas gali būti vabzdžiaėdis. Deja, įrodyta, kad taip nėra. Dabar yra aišku, kad ši derva yra gynybos mechanizmas, sulaikantis nuo vabzdžių, graužiančių žiedus ir mintančių žiedadulkėmis.

Nuostabūs raudoni Nepenthes mirabilis ąsočiai

Tęsdami kelionę į salos gilumą, mes netrukus aptikome N. ampullaria. Skirtingai nuo mūsų anksčiau matytų augalų, čia N. ampullaria išaugina masyvius, iki 10 cm ilgio ąsočius. Dažniausiai N. ampullaria auga ant žemės, čia išsidėsto ir jos ąsočiai. tačiau mūsų aptikti augalai buvo išauginę įspūdingus ąsočių grupes tiek ant žemės, tiek tarp augalų, kuriais lipo ąsotenio stiebai. Dauguma mūsų stebėtų augalų ąsočiai buvo žali, išmarginti raudonais arba purpuriniais plėmais. Tai – dažniausiai sutinkama šio ąsotenio spalvinė forma.

Šalia N. ampullaria mes aptikome ir N. insignis, kuris čia išaugina didžiausius ąsočius visoje Papua ir yra vienas didžiausių tarp visų Nepenthes rūšių. Augalai augo įsiterpę tarp žemų krūmų, kiekvienas buvo išauginęs daugelio metrų lianą ant kurios išaugusių lapų kabėjo daugybė ąsočių. Didžiausias pavyzdys, kurį aš suradau, turėjo iki 35 cm ilgio gelsvai žalius ąsočius. Didžiųjų ąsočių vidus buvo žalias, išmargintas rausvai rudomis dėmėmis, peristomas ir dangtelis buvo rusvai raudoni.

Žavingas pulkas Nepenthes ampullaria ąsočių

Pabaigę savo tyrimus, mes grįžome iš Nabire į Biaką ir atgal į Jakartą. Skrisdamas virš žmonių nepaliestos Papua ir žiūrėdamas į šią Indonezijos dalį, aš aiškiai supratau, kiek dar daug yra neištyrinėtų vietų. Keletą naujų Nepenthes rūšių Papua buvo atrastos per paskutiniuosius metus, ir be abejonės, gerokai daugiau liko neatrasta. Tikėkimės, kad ateity tyrinėdami šią salą, mes daugiau sužinosime ir apie čia augančius ąsotenius bei jų paplitimą.

Nepenthes insignis forma didžiojoje saloje